-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45609 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

راه قانوني ابراز بي علاقگي به نظام ولايت فقيه چيست؟
براساس اصل 24 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران «نشريات و مطبوعات در بيان مطالب آزادند، مگر آن كه مخل به مباني اسلام يا حقوق عمومي باشد...» بنابراين: اولاً) اساساً اسلام از گفت وگو و بيان مطالب استقبال مي كند در جاي قرآن به تفكر و تدبر در عالم خلقت بحث هاي ديني حتي در اصول اوليه اسلامي مثل ايمان به خدا و... تأكيد شده است تا چه رسد به اظهار نظر در مورد چگونگي اداره جامعه اين گفت وگوها و اظهار نظرها دو حالت دارند: الف) به قصد روشن شدن مطلب و دريافت حقيقت از راه بحث و استدلال منطقي در اين صورت هيچ منع قانوني ندارد و از آن در قرآن كريم به جدال احسن تعبير شده است {A{/Bوَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ {w9-13w}{I16:125I}/}A}، {V(نحل، آيه 125)V} سيره و رفتار ائمه معصومين(ع) و علماي ديني بر تشويق از استقبال از اين مباحث بوده است از اول انقلاب مباحث گسترده اي درباره اثبات ولايت فقيه، محدوده اختيارات، ادله عقلي و نقلي آن وجود داشته و كتابهاي متعددي نگاشته شده است مخالفان و موافقان دلايل خود را به تفصيل بيان كرده اند. ب ) اما گاهي شيوه ي برخي از اين اظهار نظرها به گونه اي كه مخل مباني اسلام يا حقوق عمومي و نظام جامعه اسلامي مي باشد يعني ديگر از حالت نقد و اظهار نظر علمي خارج شده است و اگر با اهداف سوئي همانند تضعيف نظام، تغذيه رسانه هاي بيگانه و اخلال در وحدت و امنيت ملي همراه باشد به منزله توطئه اي آشكار در جهت براندازي نظام تلقي مي شود و بايد با قاطعيت با آن برخورد شود. ثانياً) در صورتي كه موازين فوق رعايت شود هيچ مشكل قانوني نخواهد داشت طبق قوانين جاري كشور بايد نامزد انتخابات شوراها، رياست جمهوري و... به قانون اساسي كه يكي از اصول محوري آن ولايت فقيه است ملتزم و وفادار باشد. طبعاً كسي كه ولايت فقيه را نپذيرد فاقد اين شرط تلقي و رد صلاحيت خواهد شد. ثالثاً) با توجه به دلايل عقلي و نقلي (آيات و روايات و...) متعدد در اثبات ولايت فقيه، نقش مفيد و مؤثر آن در اداره جامعه و تأمين سعادت دنيوي و اخروي افراد جامعه حمايت و جان فشاني بسياري از فرزانگان و انديشمندان براي دفاع از آن و... كسي كه به اين امر مخالفت مي ورزد قدري تفكر كرده، عوامل اين مخالفت را بررسي نمايد كه آيا از روي هواهاي نفساني است يا دليل و منطق. اگر حالت اول است، خود را اصلاح كند و در صورت دوم، شبهات و دلايل خود را به صورت صحيح مطرح نمايد تا قضيه كاملاً براي او روشن شود، {V(ر.ك: محمد هادي معرفت، جامعه مدني ص 111 و دكتر سيد جلال الدين مدني، حقوق اساسي و نهادهاي سياسي جمهوري اسلامي ايران، ص 77 و عبدالحسين خسرو پناه، جامعه مدني و حاكميت ديني، ص 177)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.